تصویر و هویت شهرهای آینده

نویسنده

[vc_row css=”.vc_custom_1512513206217{margin-top: 2% !important;}”][vc_column width=”1/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”4579″ alignment=”right” css=”.vc_custom_1592735607172{padding-bottom: 0px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1592735550287{margin-top: -15% !important;}”]تصویر و هویت شهرهای آینده

 

 

http://designtvir.com[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”5290″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” onclick=”img_link_large” img_link_target=”_blank”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

تصویر و هویت شهرهای آینده

تصویر و هویت شهرهای آینده، مقاله برگزیده کنفرانس بین المللی معماری نوین در نوامبر ۲۰۱۰ در تهران شد.
همچنین مورد تقدیر معماران بزرگی همچون ماکسیمیلیانو فوکساس از ایتالیا، ریچارد انگلند از آمریکا و نادر اردلان از آمریکا شد.
این مقاله  در نهایت شایسته دریافت جایزه ویژه از بخش سکونت و توسعه شهری از سازمان ملل متحد توسط جان هوگان گردید.

اهمیت نرم افزاری طراحی داخلی در شهرهای آینده

معماری و طراحی داخلی ساختمان کاری تخصصی است.
تا همین چند سال قبل دکوراسیون به صورت دستی انجام می شد اما اکنون نرم افزارهای تخصصی متنوعی وارد بازار شده اند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند.
مهندسین طراحی در شهرهای آینده به انواع نرم افزارهای طراحی تخصص دارند تا بتوانند ایده های خلاقانه خود را خلق کنند.

تفاوت شهرهای گذشته و آینده چیست؟

شهر در معنای تاریخی خود نقطه‌ایست که با توجه به شخصیت فیزیکی‌اش حداکثر قدرت و فرهنگ یک اجتماع را به تبلور می‌رساند.
شهرها در گذشته محصول زمین به شمار می‌رفتند اما گویــی امروزه محصول زمان هستند.

زمانی که چرخ و صنعت را به حرکت در آورد تا رفت و آمد و حرکت شروع شود و انسان دیروز را از محیط‌های روستایی به انسان تکنولوژیک امروزی که در کلان شهرها زندگی می‌کند مبدل سازد.

انقلاب‌های صنعتی قرون گذشتـــه با المان‌های مشخص خودشان همـــانند چرخ، چوب، آهن، بتـــن و زغال‌سنگ تصویری از کلان شهرهای امروزی را درقرون گذشته به ما نشان دادند.

آیا امروزه که انقلاب تکنولوژیک ودنیای ارتباطات با المان‌های مشخص خودش از جمله کامپیــوتر، اینترنت، دنیای مجازی، فیبرهای نوری، انرژی هسته‌ای که جای انقلاب‌های صنعتی گذشته را گرفته‌اند، می‌توانند تصویری از شهرهای آینده را همانند گذشته برای ما نمایان سازند.

تصویر و هویت شهرهای آینده

یا امروزه که گرمای زمین وتغیرات اقلیمی مسئله‌ای مهم حیاتی است و انرژی‌های تجدیدپذیر در حال جایگزین شدن انرژی‌های فسیلی هستن، شهرهای آینده ما به کدامین سو می‌رود؟
آیا شهـرهای ما که تا به امروز معمــاری و هـــویت‌های فیزیکـــی داشته‌اند می‌توانند جای خود را به ماهیت‌های غیرفیزیکی و مجازی بدهند.

امروزه بالغ بر دو سوم جمعیت زمیــن در شهرها و کلان شهرهایی زندگـــی می‌کنند، که کاملاً تحت تاثیر تکنولوژی و ارتباطات، سعی در بازسازی خود دارند و در دنیای مجازی همانند سلول‌های بدن در حال یادگیری و تولید مثل هستند.
زیر ساخت‌های شهری دیگر به جای کانال فاضلاب و مترو شاید مکانی برای گذاشتن فیبرهای نوری، لیزری و دنیای سایبرنتیک [۱] باشند.
استفاده از تلفن همراه، ارتباطات بی‌سیم، بلوتوث، ارتباطات شبکه‌ای، خرید اینترنتی، بانک‌های مجازی، دولت الکترونیک، نقشه‌های GPRS، کتابخانه و دانشگاه های آنلاین، بازی‌های کامپیوتری آنلاین، تماشای زنده فوتبال از LCDهای سه بعدی و حتی وجود بناها و معماری‌های هوشمند و نرم افزارهای تخصصی ، آیا همه و همه نمایانگر این نیستند که شهــــرهای ما در حال گذار فرا تکنولوژیک [۲] به سوی آینده هستند؟
آیا همه این مباحث بیانگــــر وجود بعد قدرتمنـــد جدیدی به نام شهرهای مجازی در کنار بعد فیزیکی شهـــرهای مـا نیست؟
آیا همانگونــه که فــــرهنگ و رفتار انســان در محیط‌های شهری در حال حرکت است، خود شهر نیــز می‌تواند به حرکت درآید؟

[۱]– Cybernetic World

[۲]- Post-technologic

 

فضای شهری در حرکت

شهر همانگونه که قالبی برای جای دادن فیزیکی ساختمان‌ و خیابان‌ها است، جایگاهی برای جای دادن اجتماع و فرهنگ مردمان نیز هست.
در این میان، بناها و ساختمان‌ها با توجه به ساختار فیزیکی خود استوار در جایگاه خویش ایستاده‌اند.
اما فرهنگ‌ها و اجتماعات با توجه به سیال بودنشان همواره در میان این بناهای استوار در حرکتند و با حرکت خود روح حیات می‌دمند.
بدین گونه است که شهر معنی خود را پیدا می‌کند.
در این میان پدیده‌ی شهرهای مجازی چنان جایگاهی برای خود باز کرده اند، گویی رقیب موازی زندگی آینده‌ی بشر است.

حرکت عامل مهمی در تعریف شهر و زندگی شهری است، مثل حرکت اتومبیل‌ها، انسان‌ها، مترو و…!
اما امروزه ارتباطات اینترنتی، الکترونیکی، مخابراتی، بلوتوث و فیبرنوری، بخشی از نیروهای نوین زندگی را شکل داده‌اند که حرکت‌های امروزین ما را می‌سازند و نمایانگر تحولی بزرگ در شهرسازی امروز هستند.
حرکت مردمان در شهر با استفاده از فضای سایبرنتیک، شهرهای مجازی را تعریف کرده و خبر از آینده می‌دهد.

تصویر و هویت شهرهای آینده

اربنوشن ( فضای شهری در حرکت)

اربنوشن URBANOTION واژه ای است که توسط نویسنده برای بیان این منظور شکل گرفته که از ترکیب کلمات اِربن  URBAN به معنای فضای شهری و موشن  MOTION به معنی حرکت تشکیل شده است.
این واژه به نوعی سعی دارد فضای شهری در حرکت زمان را نشان دهد.

گویی فرمول  در دنیای شهرسازی آینده نیز جایی برای خـــود باز کرده است و شهرها با ســـرعتی به حرکت در می‌آیند که از حالت مادی و فیزیکی‌شان بیرون آمده و به نوعی انرژی مبدل می‌شوند. امروزه شهرهای مجازی چنین هویتی را مطرح می‌کنند.

تصویرهای اربنوشن شده که توسط دوربین دیجیتال که یکی از المان‌های شهری امروزه است تهیه شده، تصویری از آینده شهرها را نمایان می‌سازد که گویی انسان آینده در چنین فضاهایی زندگی می‌کند.

هویت شهرهای آینده

نور، سایه، رنگ که امروزه از عناصر اصــلی مهندسی معماری و طراحـی شهـری محسوب می‌شوند باعث حرکت فضاهای شهری شده و قالبی از هنر را خلق می‌کنند.

فضایی که در آن دیگر فقط ساختمان‌ها و خیابان‌ها، شهر را تشکیل نمی‌دهند بلکه در کنار آن‌ها ارتباطات الکترونیکی، مخابراتی، بلوتوث و فیبر نوری در تعریف شهر نقش مهمی دارند.

نقش آن‌ها در تصاویر اربنوشن شده به گونه‌ای قدرتمند است که فضاهای فیزیکی و بناها را با تمام استواریشان به حرکت در می‌آورد و این حرکت همان افساری است که شهرهای امروز را به سوی آینده می‌برد؛ گویی تصویر شهرهای آینده صورتی کاملاً غیرفیزیکی به خود می‌گیرد و انسان خویش را دیگر مادی نمی‌بیند و خود را به نوعی متعلق به شهرهای مجازی می‌داند.

با نگاهی به سینمای هالیوود و فیلم‌هایی همچون ماتریکس و آواتار می‌توان این ذهنیت را داشت که زندگی شهری ما به کدامین سو می‌رود.

نهایتاً با توجه به گذری که زمان را گهگاه گویی از خود عقب‌تر می‌بیند و با توجه به وجود المان‌های تکنولوژیک دنیای ارتباطات امروز و انسانی که گویی سعی در رقابت با عصر خویش دارد، آیا فضاهای شهری و کلان شهری آینده ما همانند تصاویر اربنوشن شده خواهد بود؟

آیا نسل آینده شهرها و کلان شهرها با دنیای فیزیک رقابت خواهند داشت؟

آیا معماری سایبرنتیک و شهرهای مجازی جایگزین مناسبی برای معماری بومی و فیزیکی شهرها و کلان شهرهای دنیا خواهد بود؟

آیا با توجه به گرم شدن زمین و مسئله‌ی توسعه پایدار، وجود تکنولوژی‌های موجود، معماری شهرهای ما را در جایی خارج از زمین شکل خواهد داد؟

 

تصویر و هویت شهرهای آینده

[/vc_column_text][vc_separator color=”custom” border_width=”3″ accent_color=”#d1d1d1″ el_class=”rahmaninotshow”][vc_row_inner disable_element=”yes”][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row disable_element=”yes”][vc_column][vc_gallery interval=”3″ images=”3904,3905,3906,3907″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
حساب کاربری من