فرم در معماری ایران ۲

نویسنده

[vc_row css=”.vc_custom_1512513206217{margin-top: 2% !important;}”][vc_column width=”1/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”4579″ alignment=”right” css=”.vc_custom_1594462019569{padding-bottom: 0px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1594462045692{margin-top: -15% !important;}”]فرم در معماری ایران ۲

 

 

http://designtvir.com[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”5681″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” onclick=”img_link_large” img_link_target=”_blank”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

فرم در معماری ایران

در مقاله فرم در معماری ایران ۱ (مقاله قبل پیرامون همین موضوع) در ارتباط با پیدایش فرم در معماری و تیپولوژی فرم ها توضیحاتی ارائه گردید.
در همین رابطه اشاره شد که فرم می تواند به پلان، یا به شکل و حجم، و یا به هردوی آن‌ها اطلاق شود، و برای روشن نمودن این بحث به معرفی فرمهای اولیه‌ی ساده و تشریح آن‌ها پرداختیم.

در مقاله فرم در معماری ایران ۲ به بررسی تحول و تکامل فرم‌ها در قالب فرم‌های مرکب معماری ایرانی خواهیم پرداخت.

فرم در معماری ایران

فرم در معماری ایران

عناصر تشکیل دهنده اثر معماری ایرانی در مقاله فرم در معماری ایران

در تعریف فرم ها در رشته معماری فرم های مرکب از تلفیق و ترکیب فرم‌های ساده شکل می گیرند.
این فرم ها گاهاً در طول تاریخ به یک عنصر واحد و یک فرم مستقل تبدیل شده و به خودی خود تشکیل فرمی را می دهند که نه از جنس فرم‌های ساده و اولیه است و نه می توان آن را یک فرم ترکیبی نامید.

اما آنچه بعد از شکل‌گیری فرم‌های اولیه مورد اهمیت قرار می‌گیرد ترکیب فرم‌های ساده و تشکیل فرم‌های مرکب می‌باشد، در نتیجه این فرم‌ها را به شکل زیر دسته‌بندی می‌نماییم.

فرم در معماری ایران

فرم در معماری ایران

۱٫تخت- منار

دو فرم ساده‌ی تخت و منار در تلفیق با یکدیگر به اشکال متفاوت و کامل‌تری دست پیدا کرده ‏اند که فرم خلاقانه‌ی زیگورات (زمین‌هایی مسطح با معابدی در ارتفاع) نمونه‏ ای از آن است.
تخت، به همان سطح وسیعی اشاره دارد که در موقعیتی نسبتاً بالاتر از سطح زمین قرار دارد و منار، ایده ارتفاع را در مقیاسی فراانسانی جلوه می‌دهد.
بنای گنبد قابوس که یکی از بلندترین بناهای آجری جهان به شمار می‌آید نیز، تلفیقی از همین دو ایده است.
این بنا به صورت یک منار روی تپه‌ای که حدود ۱۵ متر از سطح زمین بلندتر است (و عملاً یک تخت را بوجود آورده) احداث شده است.

مقبره‌ی کوروش در پاسارگاد نیز یکی از مصادیق کاملاً استثنایی استفاده از عوامل فوق است.
مقبره‌ی مذکور که در دشت مسطح پاسارگاد جای دارد، به تبعیت از مقابر مرسوم شاهان که می‌بایست در دل کوه بنا می‌شده، در انتهای یک زیگورات (عنصری مرتفع) بنا شده است.

فرم در معماری ایران

فرم در معماری ایران

۲٫تخت-ایوان-تالار

تلفیق ایوان و تالار، تلفیق بسیار عمده‌ای در ایجاد فرم‌های مرکب می‏باشد.
ویژگی‏های اقلیمی، ایجاد سلسله مراتب فضایی- عملکردی، تلفیق احجام پر و خالی و بسیاری از مسائل دیگر زیبایی‏ شناسانه، تلفیق این دو فرم ساده را بسیار مطلوب و کاملاً متداوال نموده است.

یکی از ساده‏ ترین تلفیق‌های این سه فرم را می‏توان در تالار پذیرایی کورش در پاسارگارد مشاهده کرد.
دو ایوان اصلی با ابعادی کشیده و کاملاً اغراق‏آمیز در مقابل تالار (به عنوان پیش‏فضای تالار) در بالای تخت مشاهده می‏شود.
تالار در بین دو ایوان مذکور و با ستون‌هایی در ردیف‌های مرتب و منظم، شکل یافته است.
همین فرم مرکب را در تخت جمشید با اشکالی متکامل‏تر و پیچیده ‏تر ملاحظه می‏ کنیم.
کاخ آپادانا واقع در تخت ‏جمشید تلفیقی از سه ایوان، تالار، تخت و فضاهای جنبی قابل ملاحضه‏ ایست که در مقابل ایوان غربی فضای تخت به صورت یک ایوان سرباز و با دید بسیار زیبا به سمت دشت قرار دارد.
کلیه ایوان‌ها در این مجموعه به شکل فرم‏های مرکب و دارای سقف‏های مسطح می‏باشند.

فرم در معماری ایران

فرم در معماری ایران

۳٫ایوان- چهارطاق

ساده ‏ترین فرم در معماری ایران کاخ معروف هترا مربوط به دوره اشکانی است، که تک ایوان طاق‏دار عظیمی بخش عمده این کاخ را تشکیل می‏‏دهد.

نمونه‏ ی دیگر ایوان خسرو (ایوان مداین یا طاق کسری) است، که یک ایوان اصلی فضای مرکزی این مجموعه رابه وجود آورده و در اطراف آن فضاهای بسته در مقیاس‏های نسبتاً کوچک‏تر و با همان شکل طاقی قرار گرفته ‏اند.
این ایوان که در مقیاس کاملاً مبالغه‏ آمیزی بنا شده است، در ناحیه مرکزی بنا و به صورت عمقی به کار گرفته شده است و کاملاً با نحوه‌ی به کارگیری ایوان‏ها در بناهای هخامنشی متفاوت است که به صورت کشیده و در مقابل تالار اصلی بنا می‌شده‌اند.
این شکل از استقرار ایوان بعدها در مساجد نیز به کار گرفته شد.

از ساده ‏ترین انواع تلفیق ایوان و چهارطاق می‏توان از کاخ دامغان منسوب به اواخر دوره ساسانی نام برد که تلفیقی زیبا و بسیار ساده از یک ایوان و چهارطاق می‏باشد.
این ایوان مذکور که در امتداد و هم اندازه چهارطاق است، از کشیدگی بیشتری به نسبت به چهارطاق برخودار است.
نگه‏دارنده‏ های طاق به صورت ستون‏هایی گرد از دیواره اصلی بنا جدا شده و شکل زیبایی را به وجود آورده‏ اند که شکلی تکامل‏ یافته‏ تر و ظریف‏تر نسبت به ایوان‏های اولیه می‏باشد.
ستون‏های چهارطاق از دیوارهای حاشیه‏ ای جدا شده و به‏ شکلی زیبا گنبدی را بر روی خود قرار داده‏ اند.

همین شکل که ایوان طاقداری را در مقابل چهارطاقی با گنبد قرار داده است از ارکان اصلی ساختمان مساجد در دوره ‏های بعد می‌شود که در آن مقیاس چهارطاق و گنبد نسبت به ایوان از ابعاد و اندازه‏ی بزرگ‌تری برخودار شده‌اند.

تلفیق ایوان و چهارطاق در دوره ساسانی بسیار حائز اهمیت بوده و مبنای الهام برای استقرار و انتظام فضاهای متعدد و عناصر مرکب در پلان‏های پیچیده‏تر دوره‏ های بعد می‏شود.

کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد نمونه‏ ای از تلفیق ایوان‏های طاقدار متعدد و چهارطاق‏های گنبدی می‏ باشد، در این کاخ عنصر دیگری به نام حیاط نیز که هنوز به نسبت فضاهای اصلی نقش فرعی را دارا می‏باشد، معرفی شده است.
این عنصر بعدها دارای نقش بسیار اصلی در نحوه استقرار و سازماندهی فضاهای یک بنا می‏گردد.
شکل بسیار کامل‏تر و زیباتر از تلفیق ایوان و چهارطاق را در کاخ ساسانی سروستان مربوط به بهرام گور که از لحاظ مقیاس کوچک‏تر از کاخ اردشیر در فیروزآباد است، شاهدیم.
ایده ایوان که عملاً طاقی را بر روی پلانی مستطیل متجلی می نماید، دراین کاخ به صورت تالارهای بسته و با ابعادی کشیده استفاده شده است، که نظیر آن را در کاخ دامغان لیکن با ظرافت بسیار بیشتر می‏توان مشاهده کرد.
طاق بر روی جفت ستون‏هایی بسیار ظریف و با مقداری فاصله‏ نسبت به دیوارهای قطور اصلی قرار گرفته است و چهارطاق اصلی نیز که تالار اصلی را به وجود می‏آورد، با گنبدی بسیار زیبا بر روی مربعی با دیوارهای کار شده قرار گرفته است.
همین گنبد را در این کاخ در مقیاس کوچک‏تر ملاحظه می‏کنیم که بر روی چهارستون ظریف و در فاصله‏ای نسبت به دیوارهای اطراف قرار گرفته است. فضاهای طاقدار به آن صورت که در این کاخ بکار رفته‏انداشکال بسیار تکامل یافته‌ای می‏باشند که بعدها کمتر نظیر آن استفاده ‏شده است و فضایی غنی‏تر و پیچیده ‏تر را با توجه به نمونه‏ های اولیه ایوان‌ها ارائه می‏دارد.

پیدایش فرم در معماری ایران

نمونه ‏هایی که از فرم‌های مرکب ارائه شد، اولین و ساده ‏ترین اشکال فرم‌های مرکب هستند که تعداد محدودی از فرم‌های ساده را دربرمی‏گیرند.
در معماری ایران شاهد نمونه‏ های بسیار پیچیده ‏تری از اشکال مرکب هستیم که با استفاده از مجموعه‌ی کامل‌تری از فرم‏های ساده به همراه دالان‌ها و حیاط‏ها، اشکال پیچیده‏تری از فرم‌های مرکب را بوجود آورده‏اند.
تحول و تکامل معماری ایران عملاً انواع بسیار متنوع و متفاوتی را از ترکیب فرم‏های ساده و ایجاد فرم‏های مرکب پیچیده که از غنا و زیبایی بسیاری برخودارند ارائه می‏دارد.
در این بخش به ذکر نمونه‏ هایی که ارائه شد بسنده خواهیم کرد.
با توجه به شواهدی که ارائه شد در پایان به چند نتیجه در ارتباط با پیدایش فرم در معماری ایران و نحوه تحول و تکامل اشاره می‏شود.

  •     پیدایش عمده فرم‏های ساده در معماری ایرانی، مربوط به دوران پیش از اسلام است.
  •      تحول و تکامل فرم‏های ساده که در اشکال اولیه به صورتی ابتدایی تجلی یافته‏اند از راه‌های زیر در طول دوره تاریخی به تحقق رسیده‏ است:
  •      الف)تکامل فرم‌های ساده از طریق اهمیت یافتن اصول هندسه به دلیل شناخت بیشتر راز و رمز آن، یا پیشرفت سیستم‌های ساختمانی، یا تحول و تکامل بینش‌های فکری، هنری و …
  •      ب)تلفیق فرم‌های ساده در فرآیند ایجاد فرم‌های مرکب تغییرات و دگرگونی‏هایی را در جهت تکامل فرم‌های مذکور باعث شده است.
  •      کلیه فرم‌های حاصل ترکیب و تلفیقی خلاقانه وهنرمندانه از فرم‌های ساده می‏باشند، که در این شکل علاوه بر آنکه هر فرم ساده به درجه‏ای از کمال می‏رسد، جایگاه و مقیاس آن‌ها نیز در مجموعه به صورتی بسیار ماهرانه تعریف می‌شود. همچنین بسیاری از فرم‌ها نیز در همان دوران پیش از اسلام به اشکال تکامل‏یافته خود دست پیدا کرده‏‏اند.
  •      فرم‌های مرکب اگر از یک سو حاصل ترکیب فرم‌های ساده هستند، از سوی دیگر براساس الگوها و نظام‌های خاصی شکل یافته ‏اند. این الگوها هم در ارتباط با ترکیب چند فرم ساده و هم در ارتباط با ترکیب کلیه فضاهای یک مجموعه مورد استفاده قرار می‏گیرد.

برای آشنایی با بهترین معماران و اساتید معماری معتبرترین دانشکده های معماری ایران روی لینک ۱۰۰ برند برتر کلیکی کنید.

فرم در معماری ایران

فرم در معماری ایران

فرم در معماری ایران

فرم در معماری

فرم در معماری ایران

فرم در معماری

[/vc_column_text][vc_separator color=”custom” border_width=”3″ accent_color=”#d1d1d1″ el_class=”rahmaninotshow”][vc_row_inner disable_element=”yes”][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row disable_element=”yes”][vc_column][vc_gallery interval=”3″ images=”3904,3905,3906,3907″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
حساب کاربری من